Najwyższy czas na nowe inwestycje
Prace nad ustawą o wspieraniu nowych inwestycji nabierają tempa. W grudniu 2017 r. zakończono proces konsultacji, na początku marca, projekt zaakceptowany został przez Radę Ministrów, a już 20 marca odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy. Można więc przypuszczać, że w kwietniu ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta.
Podobnie, jak obecnie obowiązujące rozwiązania o Specjalnych Strefach Ekonomicznych, projekt ustawy zakłada zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz od osób prawnych, dochodów z działalności gospodarczej określonej w wydawanej decyzji o wsparciu. Przy czym, przedsiębiorcy, w przeciwieństwie do obecnych przepisów, nie będą ograniczeni koniecznością inwestowania jedynie w wyodrębnionych strefach, stąd też projektodawcy liczą na aktywizację gospodarczą całego kraju.
Sposób ustalania wysokości przydzielanego zwolnienia uregulowany zostanie w odpowiednim akcie wykonawczym do ustawy – rozporządzeniu Rady Ministrów. Zgodnie z jego projektem, przedsiębiorca-inwestor, ubiegający się o wydanie decyzji o wsparciu, będzie zobligowany do spełnienia kryterium wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji:
Stopa bezrobocia w powiecie, w którym planowana jest inwestycja, w stosunku do krajowej przeciętnej stopy bezrobocia | Wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji |
0% - 60% | Co najmniej 100 mln zł |
60% - 100% | Co najmniej 80 mln zł |
100% - 130% | Co najmniej 60 mln zł |
130% - 160% | Co najmniej 40 mln zł |
160% - 200% | Co najmniej 20 mln zł |
200% - 250% | Co najmniej 15 mln zł |
Ponad 250% | Co najmniej 10 mln zł |
Co niezmiernie istotne, powyżej przedstawione progi kosztów inwestycji podlegać będą istotnej redukcji:
Kryterium redukcji | Wysokość redukcji wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji |
Inwestycja w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu oraz prac B+R | 80% |
Mikroprzedsiębiorcy | 98% |
Mali przedsiębiorcy | 95% |
Średni przedsiębiorcy | 80% |
Wysokość zwolnienia podatkowego obliczana będzie:
-
jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i poniesionych kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, lub też
-
iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowozatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników powiększone o składki opłacane przez pracodawcę.
Poza wskazanymi korzyściami podatkowymi, projekt zakłada również grupę benefitów, które ułatwiać będą prowadzenie nowych inwestycji przedsiębiorcom. Wśród nich wyróżnić należy:
-
udostępnienie przedsiębiorcom składników mienia, koniecznych do prowadzenia inwestycji;
-
świadczenie nieodpłatnych usług informatycznych;
-
pomoc w kontaktach z administracją publiczną;
-
współpraca w zakresie uwzględniania procesu kształcenia dla potrzeb rynku pracy;
-
prowadzenie działań promujących działalność gospodarczą i nowe inwestycje.
Projekt zakłada, iż nowe regulacje wejdą w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia ustawy. Będziemy na bieżąco informować Państwa o postępie procesu legislacyjnego.
Daniel Więckowski, Doradca podatkowy, ATA Tax Sp. z o.o.